Täyttä tavaraa, aitoa asiaa.

Virtamies Bäckmanin Limonaaditehdas on nyt täydessä vauhdissa. Ennakkoon tilattujen limonaadien toimitus alkaa olla suoritettu. Tämä tarkoittaa sitä, että ensi keskiviikosta alkaen tuotetta on saatavana ilman piinallista odottelua, tuoreena ja kuplivana. Ota yhteyttä Virtamieheen – tilauslomakkeen kautta, sähköpostitse tai puhelimitse – niin saadaan kuiva kurkku kostumaan. Vielä lokakuun ajan kotiinkuljetuskin järjestyy tarvittaessa.

https://virtamies.fi/wp/fi/tilaa-limonaadia/

Marraskuun 1.-2. päivänä Vammalassa vietetään Tyrwäyspäiviä. Silloin limonaaditehdas avaa oman jälleenmyyntipisteensä Tyrwään Prykiin. Torstaina 1. marraskuuta Pryki pitää oviaan auki klo 20.00 saakka, perjantainakin ovet pysyvät avoinna iltaan asti. Maistiaisia tarjoillaan leppoisassa ilmapiirissä, joten tervetuloa kaikki! Perjantai-illalle 2. marraskuuta on suunnitteilla iltakaronkka limonaadin ystäville. Toistaiseksi suunnitelma elää, tarkempia tietoja annetaan näillä kanavilla lähipäivien aikana. Mutta mikä parasta, kekristä alkaen Apteekkari Bäckmanin inkiwäärilimonaadia voi hankkia omasta myyntipisteestään, vaikka pullon kerrallaan! Ja tämä paikka on Tyrwään Pryki, Vammalan historiallisen keskuksen keskipisteessä.

Lehdistö tarttuu inkivääriuutuuteen.

On ihastuttavaa, että paikallinen lehdistö on käsitellyt uutuutta kuluneen viikon numeroissaan. Alueviestin Minna Isotalo kirjoitti vallan mainion katsauksen Virtamiehen nykyisyydestä, limonaadeineen ja koottavine kirkkoineen. Juttu löytyy numeron 41/2018 sivulta 10.

Lehtiarkisto

Myös Tyrvään Sanomien päätoimittaja Hanna Pihlajamäki kirjoittaa inkiwäärilimonaadista. Artikkeli on eräänlainen kooste arvioista, joita lehden toimittajista koostuva raati sekä muutamat torilta tavoitetut sastamalalaiset lausuvat uutuudesta. Esille nousee jälleen kerran tuotteen “tymäkkyys”. Vilkaise artikkelia ja jatka lukemista: kirjoitan loppuun pari sanaa mietteistä, joita Tyrvään sanomien artikkeli ja muut viime aikoina kuullut kommentit ovat herättäneet. (Huom! Juttu on vain tilaajien luettavissa. Nettilehden saa kuitenkin tilata kahden viikon näytteenä ilman maksuvelvoitetta. Maan vanhimpaan paikallislehteen kannattaa tutustua, olipa kiinnostunut limonaadista tai ei.)

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/vahan-kuin-paukkua-ottaisi-tyrvaan-sanomien-testiryhma-maistoi-sastamalalaista-uutuutta-yksi-asia-yllatti-201241079

Sitä saa, mitä tilaa.

Otetaanpa pari esimerkkiä. Aurinkolasit ostaessaan asiakas todennäköisimmin varautuu suojaamaan silmänsä auringon pistävältä paisteelta. Telttaa hankkiessaan asiakas toivoo, etteivät yölliset sadepisarat läpäisisi telttakangasta. Autoa ostaessaan asiakas olettaa, että ajoneuvo tulee kuljettamaan hänet luotettavasti paikasta toiseen. Ja niin edelleen.

Aurinkolaseja voi valmistaa monella tavalla. Asiansa osaava optikko valmistaa lasit, jotka pimentävät näkökenttää, mutta säilyttävät läpinäkyvyyden. Toinen optikko valmistaa aurinkolasinsa piirtoheitinkalvosta. Hyvä kauppias ompeluttaa telttansa vettähylkivästä materiaalista, toinen vihreästä lakanakankaasta. Kunnon automyyjä tarkistaa ajoneuvon kunnon ja korjaa viat ennen kaupantekoa, hampuusi paikkaa myytävän autonsa purukumilla.

Sitä pitää saada, mitä tilataan. Vuosikymmenien ajan olen ihmetellyt, miksi tämä sananparsi toteutuu limonaadien maailmassa niin harvoin. Etiketin julistama maku tarjoillaan liki tunnistamattomana tai ainakin huomattavan laimeana ja usein keinotekoisena. Erään suosikkijuomani haluan tässä yhteydessä nostaa jalustalle: Bitter Lemon (Schweppes) on ainoita tuntemiani limonaadeja, joissa totisesti maistuu se, mitä on luvattu. Juoma on nautittavissa sellaisenaan tai laimennettavissa erilaisiin juomasekoituksiin. Asiakas saa itse päättää, millaisena juomansa haluaa. Tämä ominaisuus kulkee käsi kädessä myös Apteekkari Bäckmanin inkiwäärilimonaadin kanssa. Jos inkivääriä luvataan, sen totisesti on maistuttava! Ja lapsikin tietää, että oikea inkivääri liikkuu pippurisarjassa. Kun sanotaan, että juomassa on käytetty hunajaa, sitä pitää siitä myös löytyä. Ja voi sitä hunajan määrää! Tässä suhteessa uutuusjuoma on varsin harvinainen lajissaan. Tämän sanon täydestä sydämestäni.

Loppukevennys

USA:ssa nuorena miehenä vieraillessani ihmettelin, miksi tölkki minkä tahansa ison brandin peruslimsaa maksaa 55 senttiä, vaikka tölkillisestä Red Pop -limsaa joutuu pulittamaan vain 15 senttiä. Onko juomissa muka oikeasti eroja? Ostin siis tölkillisen Red Pop’ia. Juomasta puuttui maku ja se värjäsi suun punaiseksi.

Virtamies.