Markus Bäckman, äänitaiteilija, barytoni.

Olen seurannut veljeni Markuksen tekemisiä rapeat 48 vuotta. Koko tämän ajan olen ihaillut hänen kykyänsä ilmaista itseään monipuolisesti, niin kuvataiteellisesti (mainio sarjakuvapiirtäjä) kuin lauluntekijänä, mutta ennen kaikkea laulajana.

Äänityöläiseksi Markus itseään kutsuu, onhan hänen päätoimensa ollut jo vuosia erilaiset äänenkäyttöön liittyvät työtehtävät, animaatiodubbaukset, spiikit ja ja tietenkin laulaminen. Laulua Markus on opiskellut Oulunkylän popjazz -opistossa sekä yksityisesti mm. Erkki Rajamäen, Mikko Pasasen ja Hannu Holman johdolla.

Ensimmäisen kerran Markus esiintyi äänilevyllä Jakaranda-kuoron solistina, muistaakseni vuonna 1986. ”Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet” soi edelleen radiossa. Tämän jälkeen hän on julkaissut kaksi omaa levyä, ja toiminut solistina useissa produktioissa, äänitteillä ja piirroselokuvissa.

Markus oli mukana Lauluteokset 2&4 -levyllä, joka sisältää sarjan Veli-Pekka Bäckmanin säveltämiä lauluja Edvin Piiran runoihin. Tällä levyllä soiva laulusarja Oodi vuodenajalle herätetään henkiin Kuusen ja Katajan esitysten jälkeen Tyrvään Pappilassa vietettävän illallisen yhteydessä. Laulut esittää Markus Bäckman, Veli-Pekan säestäessä pianolla.

V-P.

Markus Bäckman (kuva: Markku Pihlaja)

Kuusen ja Katajan ohjaaja Evan Schoombie.

Kamarioopperamme ohjaajaksi päätyi Evan Schoombie, merkillinen tekijä musiikkiteatterin ja showbisneksen alalta. Kuten alla olevasta voidaan lukea, Etelä-Afrikasta monien vaiheiden jälkeen maahamme ajautunut laulaja-ohjaaja-tuottaja omaa pitkän ja rikkaan menneisyyden. Nykyään Evan toimii pedagogina ja freelance-taiteilijana, tukikohtanaan Länsi-Suomen opisto Huittisissa.

Tutustuin Evaniin syksyllä 2012. Evan on visionääri ja unelmoija, mutta samalla henkilö, joka ei kavahda raskastakaan työtaakkaa. Melko pian hän ehdotti minulle liittymistä Performing Arts Academyn opettajakuntaan Länsi-Suomen opistolle. Oma vastuualueeni oli musiikin teoria ja laulunteko laajassa merkityksessä. Oppilaitoksen puitteissa tapahtuneen yhteistyön lopputuloksena oli pari pientä musikaalia, joiden lauluvalmennuksesta ja ohjauksesta vastasi Evan. Huittisissa, keskellä Loiman pientä kyläyhteisöä, on nähty myös vaikuttavia Italiasta tuotettuja tanssiteoksia ja kabaree-esityksiä, joiden toteutuksessa Evanilla on näppinsä pelissä. Aika ihmeellinen ilmiö, sanoisin. Ohjaaja esittelee uraansa seuraavin sanoin:

Evan Schoombien (MA) ohjaajanura käynnistyi suhteellisen nuorella iällä. Varhaisimpiin ohjaustöihin lukeutuvat ”The Carpenters – We’ve only  just begun”, ”Music of  the Night”,  ”Slap dat base” ja monet muut Etelä-Afrikassa toteutetut kabaree-esitykset. Freelance-ohjaajana hän tuotti Etelä-Afrikan yleisradion Collage-ohjelman puitteissa lukusia taide- ja kulttuurituotantoja. Vuonna 2004 Schoombie palkittiin Opera Musical Award -palkinnolla flaamin-, englannin-, ja ranskankielisen ”An Evening with  Brel and Gershwin” -kabareen käsikirjoittamisesta ja ohjauksesta. Kabaree kiersi laajalti Etelä-Afrikassa. Laulajana Schoombie on työskennellyt monien nuorten italialaisten ja etelä-afrikkalaisten tuottajien kanssa, tukikohtanaan oma Quiver -levy-yhtiö Western Cape -maakunnassa Etelä-Afrikassa. Eräs Schoombien saavutuksista on esiintyminen kaikkien aikojen pisimpään Etelä-Afrikassa yhtäjaksoisesti esitetyssä ”Jacques Brel is Alive and Well and Living in Paris” -musikaalissa, jonka tuotti kansallinen teatteriyhtiö Witch Way Music.

Evan Schoombie